torstai 17. maaliskuuta 2016

Vältä mainostuotteiden sudenkuopat

Markkinoiminen brändituotteiden, eli tässä tapauksessa erilaisten yrityksen logolla ja ulkoasulla varustettujen tuotteiden avulla on oivallinen tapa buustata yrityksen liikevaihtoa. Siihen liittyy kuitenkin myös riskejä. Tässä tekstissä avataan vähän onnistumisen ja epäonnistumisen lainalaisuuksia.

Kaikilla yrityksillä tulee jossakin vaiheessa eteen tilanne, jossa on ajankohtaista miettiä uusia markkinoinnin keinoja. Yllä oleva kaavio kuvaa yrityksen brändin ja tunnettuuden rakentumista syntyhetkestä tähän hetkeen. Brändin laatu on kasvanut samassa suhteessa sen tunnettuuteen. Tavoite on saada käyrä jatkamaan edelleen mukavasti yläviistoon. Liike- ja mainoslahjat tarjoavat siihen oivan apuvälineen jos niitä käyttää oikein. 

On erityisen paljon merkitystä minkälaisissa tuotteissa yritys antaa logonsa näkyä. Mainostuotteet ovat nimittäin erityisen herkkä ja henkilökohtaisuuksiin menevä markkinoinnin väline. Väärät valinnat kääntyvät helposti yrityksen brändille haitalliseksi. Kun taas hyvät ratkaisut vahvistavat sitä olennaisesti. 


Yllä olevassa kuvassa kaksi samassa tilanteessa olevaa yritystä lähtee isoille messuille ja jakaa siellä logollaan varustettuja mainostuotteita. Toinen on panostanut laatuun ja toinen hintaan. Molemmat jakavat siellä 5000 kappaletta omaa mainostuotettaan. Molempien tunnettuus luonnollisesti kasvaa.

Yritys A on panostanut hyvän yhteistyökumppanin avulla enemmän tuotteen valintaan ja sen ominaisuuksiin. Hän on myös sijoittanut tuotteeseen hieman enemmän. Hänen asiakkaansa saavat huolellisen tuotteen joka luovutusvaiheessa tekee wau-efektin ja jää hänelle käyttöön. Asiakkaalle jää laadukkaan tuotteen myötä myös yrityksen oman toiminnan laadusta positiivinen mielikuva joka saattaa tulevaisuudessa johtaa kauppaan. Tämän yrityksen tunnettuus kasvaa ja sitä myöten myös brändin laatu kasvaa. Niin sen pitää mennäkin.

Yritys B on tilannut tuotteita itse kaukoidän nettikaupasta koska niitä sai ison määrän helposti ja halvalla. Hänen asiakkaansa saavat mielikuvituksettoman tuotteen jonka tuote-erästä saattaa olla iso osa rikki ja painatus on suhruinen. Pahimmassa tapauksessa se kuluu pois. Asiakas pettyy saamaansa tuotteeseen ja samalla hänelle jää yrityksen toiminnasta negatiivinen mielikuva. Jos hän tekee joskus kaupan, hän saattaa alitajuisesti kävellä kilpailijan ovesta sisään. Tämän yrityksen tunnettuus kasvaa mutta samalla brändi heikkenee. Kun nämä kaksi asiaa yhdistää, vahinko on suuri. 

Kuluttajat ovat erittäin herkkiä reagoimaan liikelahjoihin inhimillisellä tavalla. Pieleen mennyt radio- tai tv-mainos ei aiheuta samanlaista mielipahaa kuin hänelle henkilökohtaisesti annettu huonolaatuinen tuote tekee. Liikelahja annetaan aina ihmiselle ja se otetaan aina henkilökohtaisesti. Media suunnataan massoille.


Me tiedostamme Brändituotteella nämä sudenkuopat. Me suosittelemme aina asiakkaalle persoonallista ja brändiä positiivisesti kehittävää tuotetta. Olemme kehittäneet osaamistamme, palvelujamme ja ennen kaikkea valikoimaamme juuri tätä asiaa silmällä pitäen.

Valitsemalla meidät kumppaniksi, vältät ulosajon markkinoinnin pikatieltä ja liiketoimintasi kehittyy. Brändistäsi jää ihmisille hyvä kuva ja he palaavat käyttämään yrityksesi palveluja. 

Rakennetaan yhdessä teidän käyränne näyttämään tältä:


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti