Voisiko markkinointi olla vähän enemmän?
Yrityksen markkinointi käsitetään usein hyvin suppeana osana
yrityksen liiketoimintaa. Monille markkinointi on mainoksen laittamista lehteen
tai radiomainoksen tekemistä sesonkimyyntiä varten. Markkinointi on kuitenkin
paljon enemmän kuin pelkkää hienon logon tai tarjouksen saattamista
potentiaalisten asiakkaiden huomattavaksi.
Markkinointia tehdään yrityksissä monesti vain yhden pöydän
ääressä keissi kerrallaan. Kun mainos on tehty, niin markkinointiponnistukset
ovat ikään kuin valmiita kunnes keksitään seuraava keissi. Tämän sijaan
markkinointia voi kehittää sisäistämällä sellaisen asian, että jokainen
yrityksen osa-alue on osana markkinointia. Joko positiivista tai negatiivista
sellaista. Jätetään tässä kohtaa perus lehti- ja radiomainokset huomiotta ja
sukelletaan vähän syvemmälle pikkuasioihin.
Varastomies markkinoi yritystä kun hän pakkaa tuotteen
asiakkaan autoon asiakkaan odottaessa vieressä. Talousosasto markkinoi
yritystä käydessään esimerkiksi porukalla lounaalla kaupungilla. Yrityksen
asiakaspalvelijat pöytiensä takana markkinoivat yritystä ottaessaan vastaan
asiakkaita yrityksen tiloissa. He markkinoivat yritystä myös käydessään
asiakkaan luona. Yrityksen tilat ja pöydällä olevat tuotteetkin markkinoivat
yritystä. Myös lattian matto on osa markkinointia.
Ihminen, siis potentiaalinen asiakas havainnoi ympäristöään
jatkuvasti ja muodostaa alitajuisia käsityksiä siitä mitä hän näkee ja
yhdistelee kokemiaan asioita eri asiayhteyksiin. Ihan huomamattaan. Ihminen muodostaa lähes
poikkeuksetta käsityksensä yrityksestä sen perusteella millainen kontakti
hänellä on yritystä edustavaan tahoon. Ensikontakti on totta kai tärkein, mutta
arviointi jatkuu alitajuisesti koko ajan kun ärsykkeitä on saatavilla. Oli se
sitten firman auto, varastomiehen ulkoasu tai vaikka pakkaus mihin yrityksen
tuote on pakattu. Mikäli hän huomaa että varastomiehellä on työhön sopimaton
tai likainen vaatetus, hän saattaa pohtia kuinka kovalla motivaatiolla täällä
tehdäänkään töitä. Sama pätee aivan kaikkeen mitä asiakas pystyy yrityksestä
havainnoimaan. Pelkkä huolimaton pakkaus jossa on vaikka toimitusketjun
edellisen toimijan merkintöjä, on omiaan herättämään negatiivisia ajatuksia
yrityksestä. Laadukkaan sisällön lisäksi myös pakkaus kannattaa suunnitella hyvin. Se on käyntikortti maailmalle.
Kuvitellaan tilanne jossa tämä talousosaston porukka käy
työpäivän aikana yhdessä lounaalla. Jos he ovat pukeutuneet edustavasti
yrityksen ilmeen mukaisesti, niin se luo lounasravintolan muille asiakkaille
positiivisen mielikuvan yrityksestä. Se taas kehittää ihmisten luottamusta yrityksen kykyyn
hoitaa asiat kunnolla. Entäpä jos asiakas saakin pakettinsa huolellisesti
pakattuna ja siellä sisällä on vaikka joku pieni lahja kiitokseksi tilauksesta?
Asiakas on varmasti mielissään saamastaan ylimääräisestä huomiosta. Siinä
kohtaa yritys on vahvoilla kun asiakas tekee seuraavaa ostopäätöstä.
Yrityksen markkinoinnissa käytettäviä pieniä lahjoja ja
edustavia työvaatteita ynnä muita kutsumme nykyään brändituotteiksi. Monet ovat
tottuneet puhumaan logolla varustetuista takeista tai kynistä pelkkinä liike-
ja mainoslahjoina joita etupäässä jaetaan asiakkaille ja toivotaan että he
käyttäisivät niitä. Tätä käsitystä lähdetään Satakunnan Brändituotteella
laajentamaan. Liike- ja mainoslahjat ovat vain osa brändituotteiden käsittämää
kokonaisuutta. Brändituotteilla pystyy vaikuttamaan kokonaisvaltaisesti myynnin
edistämiseen parantamalla yrityksen imagoa.
Yksi hyvä esimerkki on, että asiakkaan kaikkien osastojen
vaatetus uusittiin varastohenkilökuntaa myöten. Yrityksellä oli urheilulliset ja
terveellisen elämäntavan arvot, joten vaatetukseksi valittiin Craftin rentoa businesshenkistä
urheiluvaatetusta. Toimistohenkilökunnalle hankittiin työpöydälle Camelbakin
juomapullot jotta saatiin räikeän eriväriset urheilujuomapullot
yhtenäistettyä laadukkaampaan, logolla varustettuun ratkaisuun. Myyntitiskille laitettiin asiakkaita varten pieniä karamelleja ja
muistilehtiöitä jakotuotteiksi. Varastohenkilökunnalle hankittiin logolla
kaiverretut puukot ja taskulamput. Asiakkaille ja yhteistyökumppaneille
hankittiin pieni määrä joulumuistamisia. Kaikki toimitettiin meiltä yhdellä
kerralla. Lopputulos oli erinomainen. Pienellä vaivalla saatiin luotua monta
laadukasta ratkaisua yrityksen jokapäiväiseen ja jatkuvaan markkinointiin. Sen
lisäksi työntekijöiden tyytyväisyys ja sitä kautta työteho on noussut.
Brändituotteiden ilosanoman lisäksi tässä blogissa tullaan
testaamaan uusia tuotteita (se on hauskaa) ja pohtimaan yleisesti markkinoinnin maailmaa. Välillä
on rennompaa ja välillä tiukan analyyttistä. Meillä on hyvää osaamista ja hyvät
tuotteet. Olemme ennakkoluulottomia ja saamme toimia erinomaisten
yhteistyökumppaneiden kanssa. Blogia päivitetään vähintään kerran viikossa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti