tiistai 10. marraskuuta 2015

Voisiko markkinointi olla vähän enemmän?


Yrityksen markkinointi käsitetään usein hyvin suppeana osana yrityksen liiketoimintaa. Monille markkinointi on mainoksen laittamista lehteen tai radiomainoksen tekemistä sesonkimyyntiä varten. Markkinointi on kuitenkin paljon enemmän kuin pelkkää hienon logon tai tarjouksen saattamista potentiaalisten asiakkaiden huomattavaksi.



Markkinointia tehdään yrityksissä monesti vain yhden pöydän ääressä keissi kerrallaan. Kun mainos on tehty, niin markkinointiponnistukset ovat ikään kuin valmiita kunnes keksitään seuraava keissi. Tämän sijaan markkinointia voi kehittää sisäistämällä sellaisen asian, että jokainen yrityksen osa-alue on osana markkinointia. Joko positiivista tai negatiivista sellaista. Jätetään tässä kohtaa perus lehti- ja radiomainokset huomiotta ja sukelletaan vähän syvemmälle pikkuasioihin.

Varastomies markkinoi yritystä kun hän pakkaa tuotteen asiakkaan autoon asiakkaan odottaessa vieressä. Talousosasto markkinoi yritystä käydessään esimerkiksi porukalla lounaalla kaupungilla. Yrityksen asiakaspalvelijat pöytiensä takana markkinoivat yritystä ottaessaan vastaan asiakkaita yrityksen tiloissa. He markkinoivat yritystä myös käydessään asiakkaan luona. Yrityksen tilat ja pöydällä olevat tuotteetkin markkinoivat yritystä. Myös lattian matto on osa markkinointia.

Ihminen, siis potentiaalinen asiakas havainnoi ympäristöään jatkuvasti ja muodostaa alitajuisia käsityksiä siitä mitä hän näkee ja yhdistelee kokemiaan asioita eri asiayhteyksiin. Ihan huomamattaan. Ihminen muodostaa lähes poikkeuksetta käsityksensä yrityksestä sen perusteella millainen kontakti hänellä on yritystä edustavaan tahoon. Ensikontakti on totta kai tärkein, mutta arviointi jatkuu alitajuisesti koko ajan kun ärsykkeitä on saatavilla. Oli se sitten firman auto, varastomiehen ulkoasu tai vaikka pakkaus mihin yrityksen tuote on pakattu. Mikäli hän huomaa että varastomiehellä on työhön sopimaton tai likainen vaatetus, hän saattaa pohtia kuinka kovalla motivaatiolla täällä tehdäänkään töitä. Sama pätee aivan kaikkeen mitä asiakas pystyy yrityksestä havainnoimaan. Pelkkä huolimaton pakkaus jossa on vaikka toimitusketjun edellisen toimijan merkintöjä, on omiaan herättämään negatiivisia ajatuksia yrityksestä. Laadukkaan sisällön lisäksi myös pakkaus kannattaa suunnitella hyvin. Se on käyntikortti maailmalle.





Kuvitellaan tilanne jossa tämä talousosaston porukka käy työpäivän aikana yhdessä lounaalla. Jos he ovat pukeutuneet edustavasti yrityksen ilmeen mukaisesti, niin se luo lounasravintolan muille asiakkaille positiivisen mielikuvan yrityksestä. Se taas kehittää ihmisten luottamusta yrityksen kykyyn hoitaa asiat kunnolla. Entäpä jos asiakas saakin pakettinsa huolellisesti pakattuna ja siellä sisällä on vaikka joku pieni lahja kiitokseksi tilauksesta? Asiakas on varmasti mielissään saamastaan ylimääräisestä huomiosta. Siinä kohtaa yritys on vahvoilla kun asiakas tekee seuraavaa ostopäätöstä.

Yrityksen markkinoinnissa käytettäviä pieniä lahjoja ja edustavia työvaatteita ynnä muita kutsumme nykyään brändituotteiksi. Monet ovat tottuneet puhumaan logolla varustetuista takeista tai kynistä pelkkinä liike- ja mainoslahjoina joita etupäässä jaetaan asiakkaille ja toivotaan että he käyttäisivät niitä. Tätä käsitystä lähdetään Satakunnan Brändituotteella laajentamaan. Liike- ja mainoslahjat ovat vain osa brändituotteiden käsittämää kokonaisuutta. Brändituotteilla pystyy vaikuttamaan kokonaisvaltaisesti myynnin edistämiseen parantamalla yrityksen imagoa.


Mikäli yritys on kiinnostunut panostamaan brändituotteisiin, niin tehokkain lähtökohta on yleensä omien työntekijöiden vaatetus. Vaatetuksen tulee olla yrityksen ilmeen mukainen. Ilmeen lisäksi siinä olisi hyvä olla jonkinlainen arvojen mukainen statement. Esimerkiksi rento urheilullisuus tai tiukan viimeistelty business-look. Joskus on myös loistava veto käyttää omalla mainossloganilla varustettua paitaa. Tämä sopii hyvin esimerkiksi mainostoimistoille joissa rentous ja pukeutumisen omaperäisyys kuvaa enemmänkin mielikuvituksen rikkautta.


Hyvänä kakkosena tulevat ne tuotteet, joita yrityksen työntekijät käyttävät töissä ja mitä he jakavat yrityksestä ulos lahjoina. Toimistotarvikkeet, juomapullot, sateenvarjot, kynät yms. Laadun ja huolellisuuden tulee näkyä nykyisille ja tuleville asiakkaille kaikessa yrityksen toiminnassa. Mielellään myös työntekijöiden vapaa-ajalla. 



Yksi hyvä esimerkki on, että asiakkaan kaikkien osastojen vaatetus uusittiin varastohenkilökuntaa myöten. Yrityksellä oli urheilulliset ja terveellisen elämäntavan arvot, joten vaatetukseksi valittiin Craftin rentoa businesshenkistä urheiluvaatetusta. Toimistohenkilökunnalle hankittiin työpöydälle Camelbakin juomapullot jotta saatiin räikeän eriväriset urheilujuomapullot yhtenäistettyä laadukkaampaan, logolla varustettuun ratkaisuun. Myyntitiskille laitettiin asiakkaita varten pieniä karamelleja ja muistilehtiöitä jakotuotteiksi. Varastohenkilökunnalle hankittiin logolla kaiverretut puukot ja taskulamput. Asiakkaille ja yhteistyökumppaneille hankittiin pieni määrä joulumuistamisia. Kaikki toimitettiin meiltä yhdellä kerralla. Lopputulos oli erinomainen. Pienellä vaivalla saatiin luotua monta laadukasta ratkaisua yrityksen jokapäiväiseen ja jatkuvaan markkinointiin. Sen lisäksi työntekijöiden tyytyväisyys ja sitä kautta työteho on noussut.




Brändituotteiden ilosanoman lisäksi tässä blogissa tullaan testaamaan uusia tuotteita (se on hauskaa) ja pohtimaan yleisesti markkinoinnin maailmaa. Välillä on rennompaa ja välillä tiukan analyyttistä. Meillä on hyvää osaamista ja hyvät tuotteet. Olemme ennakkoluulottomia ja saamme toimia erinomaisten yhteistyökumppaneiden kanssa. Blogia päivitetään vähintään kerran viikossa.






Ei kommentteja:

Lähetä kommentti